ریحان گراف

پس از وعده ی رئیس جمهور مبنی بر مجانی شدن برق ۳۰ میلیون شهروند ایرانی، وزیر نیرو خبر انصاف که اقدامات اجرایی این طرح و جزئیات دستورالعمل ها هنگام دو ماه فراهم خواهد شد و درون این زمان، مشترکان خانگی از وضعیت استعمال خود مطلع می شوند.

مشترکان صاعقه خانگی داخل ایران بالغ پهلو ۲۹ میلیون و ۵۰۰هزار نفر هستند و از میان آن ها، ٣٠ درصد مشترکین حد ۸میلیون و ۵۰۰ هزار مشترک کم استفاده (۳۰ میلیون نفر)، ۱۶/۷ میلیون نفر دلگشا مصرف و ۴/۵ میلیون پرمصرف هستند. البته الگوی مصرف در ماه های گرم سال ۱۰۰، تو ماه های عادی ۸۰ و داخل مناطق گرمسیری ملک از ۱۵۰ تا ۴۰۰ کیلووات ساعت در ماه متغیر است.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو اعلام کرده که ۳۰ درصد مشترکان صاعقه داخل ناحیه کمتر کاربرد هستند و مصرف صاعقه آن ها پایین برنده از میانگین استعمال خانوار است؛ این افراد از تنزل ۱۰۰ درصدی برخوردار خواهند شد؛ نیز ۵۶ درصد مشترکان دلگشا مصرف هستند و درصورت استعمال اندک به نسبت سال قبل، آن ها هم اجر خوش مصرفی می گیرند. به گفته ی وزیر نیرو، منابع مالی طرح برق مجانی با نشانی «برق میل» از محل صرفه جویی هایی تأمین خواهد شد که هر سال برای تولید برق به منظور پوشش رسول استعمال رخساره می گیرد.

وزارت نیرو درنظر دارد تا با وسوسه مشترکان پرمصرف، آن ها را نیز به مشترک خوش مصرف تبدیل کند. در همین راستا، وزیر نیرو از آموزش هایی خبر می دهد که درون آینده به مردم عرضه می شود و طی آن ها کارهای ساده ای معرفی می شوند تا استفاده برق کاهش هویدا کند. استفاده از پنل خورشیدی همچنین راه دیگری است که وزارت نیرو پیشنهاد می دهد. البته بخاطر عملی شدن این موضوع استراحت است وامی بخاطر مردم درنظر محزون شود که جزئیات آن خبر رسانی خواهد شد.



وزیر نیرو در گفت وگو با ایلنا اخبار کرده که طالع درنظر دارد در ماه های پایا مانده از طالع دوازدهم، ۱۰ درصد از طاس مصرف برق خانگی را کاهش دهد تا بتواند معیار صادرات برق خود را تکثیر دهد.

اردکانیان تصریح می نرم که ۳ درصد از کچل انرژی تولیدی در کشور صادر می شود و این ۳درصد، ۳۰درصد از احتیاج ارزی صنعت برق کشور را تأمین می کند. این درحالی است که کمتر از یک درصد کچل گاز تولیدی قلمرو درون نیروگاه ها برای تولید این میزان برق کاربرد می شود.

بوسیله اظهار وزیر نیرو، داخل تابستان امسال، تاکنون خاموشی ناشی از کمبود تولید صورت نداده و کارمایه بیشتری نیز عرضه شده است.ما در زمان فراز بار ۵۸ هزار مگاوات استفاده صاعقه داشته ایم. از این استاندارد ۲۳ هزار مگاوات صرف مایه های سرمایشی شد. اگر مدیریت شود، امکان اینکه این ۲۳ هزاره مگاوات را ۱۰ درصد کاهش دهیم، حیات دارد. کاهش ۱۰ درصدی معادل مصرف برق ۲۳۰۰ مگاوات است که برای تأمین آن نیاز باید ۳ هزار مگاوات نیروگاه جدید احداث شود و این قسط نیست.

وزیر نیرو نیز می گوید هم حالا ۹۰۰ هزار کیلومتر شبکه انتقال و توزیع در کشور درحال فرسودگی هستند و برای نوسازی و جایگزینی آن ها نیاز بوسیله منابع مالی است؛ این موضوع با صرفه جویی ۱۰ درصدی قابل حل است.

مشکلی که در ارتباط با تأمین منابع مالی وجود دارد، این است که ۶۰ درصد برق کشور داخل ۴۱ نیروگاه خصوصی تولید می شود و این میزان صاعقه تولیدی توسط نیروگاه های خصوصی درحال افزایش است. بااین حال، میان قیمت کامل شده ی برق و هزینه ای که انسان می پردازند، فاصله ی متجاوز وجود دارد که کار را برای بخش خصوصی دشوار می کند. به گزارش روزنامه اعتماد، صنعت برق بوسیله ازای هر کیلووات خرید برق، به طور تقریبی ۵۵ تومان ضرر می کند؛ یعنی سالانه ۱۰ هزاره میلیارد تومان.

با کامل این تفاسیر، ۸/۵ میلیون مشترک کم مصرفی که وعده ی مجانی شدن برق آن ها داده شده، اکثرا افرادی هستند که تو روستاهای ملک عمر می کنند. درواقع، به بیان قاسم تقی زاده خامسی، معاون وزیر نیرو، ۶۰ درصد از کل مشترکان کم مصرف، روستایی هستند و تنها ۴۰ درصد باقی مانده در مناطق شهری سکونت دارند. غریزی است که میزان مصرف انسان در روستاها نسبت بوسیله بنیانی جمعیت شهری بسیار کمتر باشد؛ حال آنکه باتوجه بوسیله درآمد بالاتر و سبک زندگی مختص شهری و الگوی معامله انواع دستگاه های برقی، میزان استفاده از صاعقه همچنین به همان نسبت پشته خواهد رفت. کارشناسان این موضوع را نقدی پیاده شدن قانون جزا کردن مشتریان پرمصرف تر برق شوهردار می دانند.

کمک وزیر نیرو اعلام کرده که گروه پرمصرف ها هشت ماه فرصت دارند تا با کاهش مصرف برق، در گروه خوش کاربرد ها فراغت گیرند و درغیراین صورت، ۱۰ درصد جریمه خواهند شد.بیشتر بخوانید:چگونه آلودگی ناشی از آتش سوزی بیشه ها به صلح و صفا آسیب می رساند؟اگر انسان ها منقرض شوند، چه اتفاقی برای زمین می افتد؟چرا فدایی مزارع خورشیدی باعث اجل پرندگان می شوند؟جنگل زدایی و شکست گونه های زیستی سبب افزایش گمان تصادف دنیاگیری ها می شودافزایش سطح آب سیل گرفتن جوامع دور از سواحل را نیز تهدید می کند
  • ۹۹/۰۶/۰۸

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی