ریحان گراف

موافق اعلام هیئت دولت دانشگاه کمبریج انگلستان، ممکن است دو کتابچه یادداشت چارلز داروین به دزدی کردن رفته باشد؛ یکی از  این کتابچه ها حاوی طرح مشهور «درخت زندگی» است که داروین درون سال ۱۸۳۷ ترسیم کرد. این دست نوشته ها برای آخرین وهله تو پاییز سال ۲۰۰۰ دیده شدند که در آن زمان، برای عکس برداری از اتاق های خاص ای که در آن نگه داری می شدند بیرون شده بودند.

مسئولان کتابخانه در وارسی که داخل ژانویه سال ۲۰۰۱ انجام دادند، متوجه شدند مجری کوچکی که دست نوشته ها در آن راحتی داشتند مفقود شده است. از همان فاتحه احتمال داده می شد که ممکن است چرک نویس ها به سهو جای دیگری گذاشته شده باشند. ولی جستجوی فراخ بی نتیجه الباقی است و  مسئولان قفسه کمبریج احتمال ربایش این کتابچه های ارزشمند را متجاوز اوج می دانند.

جسیکا گاردنر، مسئول کتابخانه دانشگاه کمبریج درون این رابطه می گوید:از اخبار این موضوع که مکان جزوه های داروین نامعلوم است، بی نهایت محزون ام. ولی مصمم هستیم تمام نبوغ خود را بخاطر هویدا شدن واقعیت به کار بگیریم و در خلال این روال، از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود.

کتابخانه کمبریج شناسایی مفقودالاثر شدن این جزوه ها را داخل «روز تکامل» (سه شنبه، ۲۴ نوامبر و مصادف با صد و شصت و یکمین سالگرد پاشیدن کتاب اسمی داروین «خاستگاه وضع ها») اعلام کرد. داروین طرح مشهور درخت زندگی را بیست سال پیش از انتشار کتاب مشهور خود تهیه کرده بود. او این طرح را در سن ۲۸ سالگی و اندکی پس از بازگشت از سفر با کشتی اچ ام اس بیگل ترسیم کرد. این کتابچه ها را اصطلاحا «کتابچه های دگرگونی» داروین نیز می نامند؛ در برابر زیست شناس مشهور برای مقدماتی بار درون آن ها به تغییر شکل اشکال اولیه ی حیات بوسیله اشکال پیشرفته مرطوب اشاره می نرم. کتابچه ی دیگری که مفقودالاثر شده، حاوی یادداشت هایی در مورد توزیع جغرافیایی ، خاستگاه و تبار آدم است.

بخشی از کتابچه مفقود شده چارلز داروین که طرح درخت زندگی در آن به چشم می خورد

زمان حال عملی ی تکامل کاملا به عنوان یک واقعیت علمی پذیرفته شده است؛ اما این نظریه داخل شایسته کردن داروین بسیار جنجال آفرین بود و دردسرهای زیادی برای او بوسیله بود آورد. البته در دنیای امروز نظریه ی تکامل همچنان درون محافل متنوع به جنجال آفرینی ادامه می دهد.

بر اساس گزارشی که مرکز تحقیقات پیو در سال ۲۰۰۹ منتشر کرد، ۹۷ درصد دانشمندان جهان نظریه ی تکامل را پذیرش دارند. اما با بود آنکه شواهد بی حد زیست شناسی، ژنتیکی و زمین شناسی کاملا از نظریه ی داروین پشتیبانی می کند، همچنان در کلاس های تحصیل مدارس آمریکا تکامل از مناقشات به حساب می آیدو گاهی اخبار آن به تیتر رسانه ها بدل می شود. برابر گزارشی که تو سال ۲۰۱۱ از سوی نشریه ساینس به چاپ رسید، حدود ۶۰ درصد معلمان درس زیست شناسی دبیرستان های دولتی آمریکا اطلاع دادن کردند که داخل طول کلاس های خود طرف هیچگاه کدام از دو جبهه ی «تکامل» و «آفرینش هوشمند» را نمی گیرند.

مقاله های مرتبط:۵ باور اشتباه داخل خصوص نظریه ی فرگشت۱۲ جوهر جالب در تک چارلز داروین بوسیله مناسبت ۲۰۹مین سالگرد متولد او

دو جزوه مفقودشده اکنون بوسیله صورت دیجیتال تو دسترس فراغت دارند؛ ولی مسئولان کتابخانه امیدوار هستند که کتابچه های حقیقی بی پرده شوند. مسئولان کتابخانه کمبریج اینک رسما مفقودالاثر شدن کتابچه ها را به پاسبان منطقه کمبریج شایر شناسایی داده و مشخصات آن ها را در پایگاه داده های آثار مسروقه ی اینترپل ثبت کرده اند. جزوه های داروین درون فهرست آثار هنری مفقودشده انگلستان نیز ثبت شده اند.

کتابخانه کمبریج  از جمله مردم درخواست کمک کرده است. خانم گاردنر تو دنباله ی بیانیه ی خویشتن می گوید:سپاسگزار کارکنان قدیمی خواه حاضر، فعالان تجارت کتاب، محققان یا یکسره مردمی خواهیم وجود که بتوانند هرگونه ای اطلاعاتی به ما بدهند که منجر بوسیله یافتن جزوه ها شود. کسی در جایی امکان پذیر است دانش خواه اطلاعاتی داشته باشد که باعث شود [کتابچه ها] به جایی که [به آن دلبستگی دارند] بازگردانده شوند؛ یعنی قلبِ میراث فرهنگی و علمی انگلستان.بیشتر بخوانید:کشف یک مونولیت نوظهور درون صحرای یوتا داخل آمریکابوئینگ 737 مکس که ۳۴۶ نفر را بوسیله کام اجل کشاند، مجوز تصعید مجدد گرفتکشف ولایت ها تابوت و تندیس طلاکاری شده از دوران بطلمیوس درون مصرعموزادگان قدیمی ما انسان ها چگونه با تغییرات آب وهوایی سازگاری یافتندمحققان به محلول معمای مومیایی های پرتره گچی نزدیک شدند
  • ۹۹/۰۹/۰۷

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی