ریحان گراف

اپل در اقدامی جدید علیه سرویس های بازی ابری، دسترسی کاربران به وب سایت سرو استریم ورزش استادیا (Stadia) را راکد کرد. مدتی پیش اپلیکیشنی به صیت استادیم (Stadium) در اپ استور عرضه شد که دسترسی کاربران آی اواس به وب سایت پلتفرم استریم بازی استادیا را فراهم می کند؛ ولی درحالی که تنها یک ماه از تأیید فعالیت استادیوم تو اپ استور می گذرد، اپل آن را مسدود کرده است.

اپل سختگیری زیادی به خشکی امدن توسعه دهندگان اپلیکیشن های اپ استور اعمال می کند و حتی دخول سرویس هایی مانند Stadia، GeForce Now و Xbox Game Pass به اپ استور را دشوار کرده است؛ بوسیله گونه ای که احتمالا آن ها را نیز از پلتفرمش بردارد.

تعرض های توسعه دهندگان علیه سیاست های اپل شدت گرفته و به حدی رسیده است که مدتی پیش، یکی از مدیران قبلی این شریک شدن دعوی کرد کوپرتینویی ها از محاکمه های اپ استور به نشانی سلاحی دشت رقبا استفاده می کنند. داخل ماه های اخیر، اپلیکیشن های اضافی به دلیل اختلاف فعالیت گیرایی با دادرسی های اپ استور از این پلتفرم اپلیکیشن محور حذف شده اند.



ماه گذشته زک ناکس (توسعه دهنده استادیا) راه میانبری برای دسترسی به وب سرو بازی استادیا در آیفون و آیپد ایجاد و اپلیکیشن مرورگر موسوم به استادیوم را در اپ استور عرضه کرد. کاربران آی او اس پس از انتصاب اپلیکیشن طراحی شده توسط ناکس می توانستند در سیستم عامل اپل به صفحه ی وب استادیا دسترسی پیدا کنند. استادیوم تبلیغات ندارد؛ ولی با درنظرگرفتن واسطه گر بودن کند افزار می توان ظن انصاف که از نظر امنیتی مطمئن نباشد و بوسیله همین دلیل، اپل آن را از پلتفرمش حذف کرده است.مقاله های مرتبط:اپل ۱۶ رابط برنامه نویسی کاربردی را به خاطر مشکلات حریم خصوصی در سافاری مسدود کردهمه چیز در مورد Stadia سرویس استریم بازی گوگل؛ دگرگونی ارشد جهان گیمینگ

ناکس توانست با طراحی مرورگر بوسیله مشت خودش، امکان دسترسی کاربران استادیا به وب اپلیکیشن را فراهم کند؛ درحالی که اپل فعالیت استادیا درون اپ استور را به شرطی تأیید کرده بود که کاربران آن را از همین پلتفرم دانلود و استفاده کنند. پس از افشاشدن متد میانبر کاربران برای دسترسی به سرویس بازی، اپل اپلیکیشن استادیوم را از اپ استور حذف کرد.

پیش از حذف استادیوم، اپل به ناکس درباره ی اقدام اخیرش آژیر داد و دلیل آن را استفاده غیر مجاز از WebKit API اعلام کرد. به گفته ی اپل، مرورگر نمایش شده قوانین مربوط بوسیله تعامل با مایه های حاضر به بلوتوث (مانند کنترلرها) اپل را نقض می کند.

سخنگوی اپل در تشریح حذف سرویس بازی از اپ استور به رسانه ی 9to5Google گفت:استادیوم بوسیله روشی غیر مجاز از API-های عمومی استفاده می یواش که با دادرسی های اپل مغایرت دارد. درواقع این اپلیکیشن با استفاده از وب کیت توانسته است امکان اتصال به بلوتوث را در وب سایت فراهم کند. این موضوع از نظر اپل غیر مجاز است و امنیت جهیز را تهدید می کند.



سخنگوی اپل نیز با رمز بوسیله حصه مربوطه داخل دستورالعمل های بررسی اپ استور و توافق نامه ی مجوز برنامه ی ترقی دهنده اپل، گفت اپلیکیشن ها باید بوسیله روشی از رابط های برنامه نویسی کاربردی مصرف کنند که اپل برای آن ها در رویت گرفته است. درصورت حاضر بودن مصرف ی حلال از آن ها، اپل می تواند اپلیکیشن توسعه دهنده را حذف کند.

شرکت کوپرتینیویی یک روز پس از اطلاع رسانی بوسیله توسعه دهنده ی استادیم، این اپلیکیشن را از اپ استور حذف کرد. احتمالا کاربرانی که اپلیکیشن را قبلا نصب کردند، می توانند از آن استفاده کنند؛ ولی جای تعجبی محو که اپل تا چند هفته ی آینده، عملکرد آن را درون مایه هایش راکد کند. چنانچه این امر از سوی اپل ارتکاب نشود، بوسیله روزرسانی های بعدی استادیا داخل عملکرد کنونی اپلیکیشن استادیوم مشکل ایجاد می بطی ء.بیشتر بخوانید:خاندان بعدی ایرپاد پرو دستخوش تغییر اساسی خواهد شدپشتیبانی از ترکپد به دستور کار های آفیس آیپد افزایش می شوداپل دوباره ساخت ایرپاور را ایستا کرداپلیکیشن های پولی اندروید و آیفون که امروز رایگان شده اند (۶ آبان)هرآنچه باید از One UI 3.0 سامسونگ بدانید
  • ۹۹/۰۸/۰۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی