ریحان گراف

داده های جدید راه اندازی جهانی بهداشت (WHO ) و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده (CDC ) سبب نگرانی کارشناسان بهداشت شده است که می ترسند اثر دنیاگیری ویروس کرونا درون سال جاری آمار بدتری به همراه داشته باشد.

براساس گزارشی که به لطافت منتشر شده است، مرگ و میر ناشی از سرخک در سراسر جهان تو سال گذشته میلادی بوسیله بالاترین حد خود طی ۲۳ سال گذشته رسید که اضافه خیره کننده ای بخاطر بیماری قابل پیشگیری به وسیله ی واکسن است. کارشناسان بهداشت نگران هستند اختلالاتی که به برهان دنیاگیری داخل بن ی مصون سازی و امتیاز سرخک صورت می دهد، شیوع این بیماری را بیش ازپیش اضافه دهد.

مقابل تجزیه و تحلیل منتشرشده به مایه ی سازمان جهانی بهداشت و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، آمار جهانی مرگ و میر سال ۲۰۱۹ (۲۰۷,۵۰۰ مورد)، ۵۰ درصد بیشتر از سه گانه سال قبل بود. داخل آمریکا هیچ مورد مرگ ناشی از سرخک گزارش نشد؛ اما موارد سرخک درون این ملک به ۱۲۸۲ مورد در ۳۱ خانه دادن رسید که بالاترین رقم از سال ۱۹۹۲ بوسیله احصائیه می رود. در سال ۲۰۱۲، ۵۵ مورد سرخک درون آمریکا نمره داده شد.

به گفته ی کارشناسان بهداشت عمومی، افزایش موارد سرخک به علت عدم پوشش کافی واکسیناسیون داخل سال های اخیر است. آن ها نگرانند دنیاگیری کووید ۱۹ باعث بسط شیوع سرخک شود که حتی از کووید ۱۹ شیوع خیس است. دکتر ناتاشا کروکرافت، مباشر فنی ارشد سرخک و سرخچه در سازمان جهانی بهداشت، می گوید: «نگرانیم که دنیاگیری کووید ۱۹ به بریدن های موجود در پناه بیفزاید.» او با بیان اینکه «نمی توانیم همان سیاق را دنباله دهیم و انتظار نتیجه ی متفاوتی داشته باشیم»، مشتاق منابع و پروگرام های خلاقانه داخل این زمینه شد.

اگرچه موارد گزارش شده سرخک امسال، تاکنون پایین مرطوب بوده است، کارشناسان بهداشت عمومی نگرانند در آینده موارد بیماری افزودن یابد. آن ها می ترسند بوسیله دلیل اختلالات جهانی ناشی از دنیاگیری در محافظت های بهداشتی و کاهش امتیاز و مراقبت پزشکی برای سرخک و نیز اقدامات پیشگیرانه، شیوع و مرگ و میر ناشی از سرخک افزایش بیشتری روبرو کند.

مسری سرخک در حال حاضر در حداقل نیمی از ۲۶ کشوری که بوسیله علت دنیاگیری مجبور بوسیله توقف کارزارهای واکسیناسیون شده اند، پیوستگی افتاده است. کنار بنیاد اعلام سازمان جهانی بهداشت، از این ماه، ۹۴ میلیون نفر در معرض کار بزرگ از دست دادن واکسن سرخک هستند. درحالی که موارد سرخک مقدور است درواقع تاحدی به خیال تأثیر اقدامات احتیاطی بخاطر پیشگیری از مسری ویروس کرونا سرکوب شود، کارشناسان می گویند ارقام کم کنونی نشان دهنده ی آرامش موقتی هستند.

جزئیات عالمگیر سرخک به وسیله ی ابتکار سرخک و سرخچه، کارتل بین المللی متشکل از موسسه جهانی بهداشت، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری و نیز صلیب سرخ آمریکا، یونیسف و بنیان ملل متحد گزارش شد. این دسته پهلو این موضوع تأکید می کند که تلاش های واکسیناسیون باید خصوصا داخل دوران دنیاگیری که منابع مراقبت های بهداشت دون فشار استراحت دارند، ادامه داشته باشد.

رهبران بهداشت عمومی به عنوان شهید مثبت بوسیله اتیوپی رمز می کنند که از دیدن نرخ واکسیناسیون داخل برابر سرخک، از بسیاری از کشورها دنبال مانده بود. اتیوپی با باهم اتحاد کردن اداره جهانی بهداشت و راه اندازی های دیگر پویش واکسیناسیونی در ماه جون روش اندازی کرد که شامل تجهیزات محافظ بیشتر برای کارکنان مراقبت های بهداشتی و ملاقات های برنامه ریزی ‍شده با رعایت فاصله ی اجتماعی می شد و ۱۴/۵ میلیون کودک را عرشه پوشش راحتی عدالت.مقاله های مرتبط:واکسن سرخک انگیزه بروز اوتیسم نمی شودهشدار موسسه جهانی بهداشت درباره بحران جهانی سرخکویروس های خویشاوند سرخک، از حیوانات بوسیله انسان نقل مکان می شوند؟

همه گیرشناسان بین المللی افزایش موارد سرخک در سال گذشته را به آتش سوزی خلوت و پنهانی داخل بیشه شبیه کردن کردند که در نهایت شعله گرفت. برای یک دهه، ارزش واکسیناسیون داخل سراسر دنیا راکد باقی مانده بود که وجهه کننده ی پوشش منت در بسیاری از مناطق بود؛ اما هنوز بوسیله درصد بالایی که برای توقف این بیماری شیوع احتیاج است، نرسیده است. بسیاری از عالمگیر ها، از جمله ۲۵ شیوع در سال گذشته درون آمریکا از مسافران کشورهای دیگر منشأ گرفت. از ۱۸۴ کشور گزارش دهنده، ۷۳ درصد از موارد گزارش شده در سال ۲۰۱۹ مربوط بوسیله ۹ کشور وجود: جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو، گرجستان، قزاقستان، ماداگاسکار، مقدونیه شمالی، ساموآ ، تونگا و اوکراین.

کارشناسان بهداشت عمومی اعلام خطر می دهند که علاوه پهلو کشورهای کم درآمد که به شدت دامن تأثیر سرخک قرار گرفته اند، کشورهای دارای درآمد متوسط متشابه اوکراین، مقدونیه شمالی، گرجستان و قزاقستان نیز تو سیاهه کشورهای متأثر از سرخک فراغت دارند. به شکلی نگران کننده، تعداد کودکان با دوز صفر (کسانی که هیچ واکسنی دریافت نکرده اند) دوباره تو حال افزایش است و کشورهای دارای درآمد متوسط مشابه برزیل، مکزیک و فیلیپین ۶۹ درصد از کل موارد را شامل می شوند.

افزایش شک و وسواس در مورد بی سربزرگی وجود داشتن واکسن ها در سراسر دنیا بوسیله کاهش قیمت واکسیناسیون کمک کرده است. به گفته ی دکتر رابین ناندی رئیس ایمن سازی تو یونیسف: «تو فداکار از کشورهای با پوشش بالا تماشاچی بی تصوری و عدم تلاش کافی بخاطر واکسیناسیون هستیم و بسیاری از کودکان در مناطق فقیر یا مناطقی که درگیر جنگ مسلحانه هستند، واکسن را شهود نمی کنند.»

مجاهدت برای نسب کنی سرخک عمدتا داستانی چند دهکده ساله است که محتوی هماهنگی میان جوامع مختلف می شود. درواقع از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶، موارد و مرگ و میر مربوط به سرخک به ۱۸ تک در یک میلیون نفر کاهش یافت. ولی در همان زمان، پوشش واکسیناسیون راکد شد. بوسیله منظور پیشگیری از شیوع سرخک، ۹۵ درصد از پری باید دو واکسن سرخک دریافت کنند. اما از سال ۲۰۱۰، ارزش نخستین واکسن که به طور ایدهآل زمانی که کودک حدود یک ساله است، تزریق می شود، در بکلی دنیا تو وزن ۸۵ درصد مانده است درحالی که پوشش تام برای دومین تزریق که معمولا بین ۴ تا ۶ سالگی داده می شود، زمان حال درون وزن ۷۱ درصد است. این درحالی است که هر روز نوزادانی متولد می شوند و شمار تجمعی موارد واکسینه نشده خواه افرادی که واکسن های کامل را دریافت نمی کنند، بیش می شود. تا سال ۲۰۱۹، موارد گزارش شده در سراسر جهان به ۱۲۰ مورد تو یک میلیون رسید. راب لینکینز، همه گیرشناس مرکز کنترل و پیشگیری از بلای ناگهانی که مهتر قسمت قسمت کردن مدیریت ابتکار سرخک و سرخچه است، می گوید:مدخل سهمگین فعلی این است که تمرکز کارکنان محافظت های بهداشتی از سیلان ی تشخیص، آزمایش و گزارش موارد مشکوک سرخک به کووید ۱۹ تغییر یافته. در مورد سرخک باید بی وقفه عمل کنید.

میزان مرگ و میر ناشی از سرخک در کشورهای دارای درآمد بالا قرین آمریکا تقریبا صفر است؛ زیرا وضعیت سلامتی عمومی خوب و سیستم حراست بهداشت آن قوی است. به گفته ی طبیب لینکینز، افزودن اجل و میر ناشی از سرخک در سال گذشته تو سراسر گیتی هشداری برای سیستم های دارای مراقبت های بهداشتی کوفته و نیز مناطق دارای نرخ واکسیناسیون کم است. او می گوید: «برای من سخت است اعتقاد کنم کودکان به خاطر مصیبت  واگیرداری جان خویشتن را از دست می دهند که ۵۰ سال است واکسن خوبی برای آن داریم.»بیشتر بخوانید:تست کرونای ایلان ماسک مثبت شدتهران و دهات های قرمز از یک آذر قرنطینه می شوندآزمایش های سریع کووید ۱۹ در راه استمحدود کردن ظرفیت فضا های بسته، ابتلا بوسیله ویروس کرونا را کاهش می دهدروسیه غم مدعی اثربخشی ۹۲ درصدی واکسن خویشتن است؛ اما دانشمندان آن را رد می کنند
  • ۹۹/۰۸/۲۴

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی