ریحان گراف

به گزارش همشهری آنلاین بوسیله نقل از ایسنا، چهار ماه است سینمایی ها و سینماداران تو انتظار بازگشایی تالار های سینما بودند؛ سینمایی که پس از اعلام رسمی مشاهده مواردی از ابتلا بهکرونا در کشور، پیش از همگی مشاغل تعطیل شد و حالا یکی از آخرین مشاغلی است که پس از چند ماه تعطیلی فعالیت خود را از سرگرفته است، ولی چه از عادت گرفتنی؟!

بازگشایی سینماها بدون فیلم | دینامیت جایگزین دو فیلم انصرافی می شود؟

 از دو روز  قبل که خبر منتفی شدن اکران دو فیلم جدیدی که راحتی بود بخاطر بازگشایی سینماها روی پرده بروند، اعلام شد چند سینمادار پس از پیگیری ایسنا تاکید کردند که بدون فیلم های جدید و مخاطب قبول که تماشاچی را بوسیله سینما بکشانند نمی توانند سینماهای خویشتن را باز کنند. برهمین اساس، نتیجه جلسه جمعی از سینماداران با مدیران سازمان سینمایی تو روز گذشته (۳۱ خردادماه) موافق گفته محمدقاصد اشرفی، رییس هیئت قانونگذاری سینماداران به این جا می رسد که تا روز چهارشنبه (چهارم تیرماه) بخاطر بازگشایی راحتی کنند که با صاحبان دو فیلم «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف ۲؛ سپاه سری» مذاکره شود یا شاید هم فیلم های دیگری آماده شوند.

این موضوع را برخی دیگر از سینماداران هم ثبوت می کنند ولی تو نهایت اطلاعیه راه اندازی سینمایی تو آخرین ساعت های ۳۱ خرداد مبنی پیاده شدن آغاز فعالیت سینماها از اول نشانه با همان فیلم هایی که پیش از تعطیلی روی پرده بودند، منتشر شد. 

حالا امروز اول تیرماه است و براساس اطلاعات سایت سینماتیکت که شناخته شده ترین مرجع فروش بلیت اینترنتی به مردم است، صفحه چندی از سینماهای تهران بخاطر فروش بلیت همان فیلم های سال قبل مانند «بی وزنی»، «یادم داخل را فراموش»، «بو داغ»، «جهان با من برقص» و «چهل و هفت» باز شده، البته هنوز امکان خرید در فدایی از آن ها کوشا حلق. ضمن این که در میان فیلم های عرضه شده برای فروش، هنوز از فیلم «خروج» که قبلا بوسیله صورت آنلاین اکران شده تیمار خبری نیست. البته اعتراض هایی نسبت به اکران این فیلم داخل روزهای قبل مطرح شده، در حالی که از همان روز اولی که غرض به پخش آنلاین این فیلم گرفته شد، دست اندرکارانش درون رسانه ها اخبار کردند به محض بازگشایی آن را روی پرده سینما بی آرامی ارائه خواهند عدل. 

ولی الان صاحبان بعضی از این سینماهای بازشده به ایسنا می گویند: سینما را باز کردیم اما می دانیم مردم نمی آیند. اصلا چرا درون ماه چهارم سال ۹۹ مردم باید فیلم سال ۹۸ را داخل سینما تماشا کنند؟ چندی از این سینماداران که ناراحت و مایوس و عصبانی هستند، این پرسش را مطرح می کنند که بعد از چهار ماه تعطیلی، سپس از چهار ماه که تولید و پخش تعطیل بوده و مدیران راه اندازی سینمایی با توجه به تعطیلی بخش متناسب توجهی از سینما فرصت کافی بخاطر برنامه ریزی داشتند، چطور یک بازگشایی شکیل با فقط دو فیلم خوب برای سینماها تدارک دیده نشد؟ آیا نمی شد گمان های مختلفی را پیش بینی کرد که براساس آن سناریوهای متعددی طراحی شود تا در کمتر از ۴۸ زمانه مانده بوسیله بازگشایی، بلاتکلیفی پیش نیاید و فرجام روال سینماها این نحو بازگشایی نشوند؟ 

از لفظ دیگر ، انتقادهایی هم به صاحبان دو فیلمی که قرار وجود از امروز اکران شوند متوجه می شود که چرا برای معاون بوسیله سینما همراهی نکردند، اما بی اندازه از همین سینماداران معتقدند بوسیله هر حال هر تهیه کننده و صاحب فیلم باید، بویژه درون این شرایط اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، بوسیله فکر سرمایه اش هم باشد. ولی از آن اساسی تر این روانی است که اگر بار های داده شده برای امن از این دو فیلم بخصوص در حصه تبلیغات ارتکاب می شد امروز شرایط دیگری کنار تالار ها حاکم بود؛ حمایتی که پیش تر بخاطر اعطا کردن وام به هر پرده سینمایی نیز به طور کامل انجام نشده و براساس مصاحبه های منتشرشده در ایسنا سینمادارانی از شهرهای دیگر ادعا کرده بودند که به برهان آن چه کمبود بودجه عنوان شده، وامی به آن ها داده نشده و خواستار فروزان سازی اداره سینمایی بودند تا مشهود شود چه کسانی این وام ها را دریافت کرده اند. 

درون این بین عده ای حزن هستند که معتقدند هنوز وضعیت بخاطر بازگشایی سینماها حاضر نیست و تمهید کنندگان حق دارند برای پخش فیلم های خود حاضر به سربزرگی نباشند. استدلال آن ها این است که اولا پیش از کرونا در بهترین سینماهای تهران بسیاری از سانس ها با یک چهارم ظرفیت مملو می شدند و اکنون چندان انتظاری نباید داشت. ولی قضیه دوم و اساسی تر را این عنوان می کنند که بعد از تهران، تالار های سینمایی شهر مشهد پرفروش ترین سینماهای کشور هستند و الان این شهر در وضعیت قزل کرونا راحتی دارد و مقابل اعلام ستاد مقابله با کرونا، از این پس استانداران برای اعمال انفراد می توانند اقدام کنند و آیا اطمینانی هست که سینماهای دومین شهر پرفروش کشور باز شوند؟  

با بود کامل این اتفاق ها و گله ها، اهالی سینما و مدیران سینمایی از مدت ها قبل ابرام داشتند بازگشایی سینماها به گونه ای باشد تا آدم ضعیف از کرونا و قرنطینه و بدون مشغولیت به سالن ها بیایند، اما فعلا شرایط ستم دیگری رقم خورده و باید تا سرانجام امروز و نیز چند روز آینده قرار کرد که هویدا شود مخاطبان و فرع مندان سینما در ابتدایی روزهای بازگشایی چقدر از سینما و فیلم های قدیمی روی پرده استقبال می کنند.
  • ۹۹/۰۴/۰۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی